هزینه نگهداری ویدئو پروژکتور آموزشی (کلاس درس)

تعویض لامپ ویدئو پروژکتور 

همانند هر لامپی، لامپ ویدئو پروژکتور یک دوره کارکرد دارد که عمر لامپ (lamp life) نامیده می شود. برآورد عمر لامپ به تعداد ساعت بیان شده و نشان دهنده تعداد ساعت هایی است که لامپ به نیمه روشنایی اصلی خود رسیده باشد.

عمر مورد انتظار یک لامپ ویدئو پروژکتور بر اساس تکنولوژی لامپ و نوع پروژکتور متفاوت است. با این حال، اکثر پروژکتورهای امروز بین 2000 تا 5000 ساعت کارکرد دارند. میزان موفقیت عملکرد لامپ ها بر اساس منحنی زنگ (bell curve) است، به طوری که طول عمر اکثر لامپها تعیین و مشخص شده است. عمر بعضی از لامپها زودتر تمام می شوند و بخشی از محدوده کارکرد قابل قبول لامپ به شمار می رود.

پروژکتورهایی که بین سه تا پنج ساعت در روز در یک محیط تمیز و نسبتا عاری از گرد و غبار به همراه تهویه مناسب هوا مورد استفاده قرار می گیرند،این احتمال را دارند که بیشترین بهره وری را داشته باشند. هزینه های تعویض لامپ باید در کل هزینه های نگهداری پروژکتور مورد توجه قرار گیرد.( البته این نکات درمورد ویدئو پروژکتورهای led صدق نمیکند و این پروژکتورها مبتنی بر لامپ های جیوه ای نیستند)

اگر به طور مثال قصد دارید که ویدئو پروژکتور را به صورت سقفی نصب کنید،این نکته را در هنگام نصب پروژکتور در نظر داشته باشید که طوری دستگاه را نصب کنید که در زمان خرابی لامپ وقت کمتری از شما بگیرد.

تصویری از لامپ ویدئو پروژکتور

تعویض فیلتر ویدئو پروژکتور کلاس

اگر پروژکتور شما دارای فیلتر هوا باشد، مطمئن شوید که به طبق توصیه سازنده نسبت به سرویس دستگاه اقدام کنید. فیلترهای هوا، گرد و غبار را جمع می کنند و وجود این گرد و غبار می تواند مانع خنک شدن دمای داخلی دستگاه شود. داغ شدن بیش از حد، می تواند به قطات داخلی پروژکتور آسیب برساند و یا باعث کاهش عمر لامپ شود. در صورت نصب پروژکتور، مطمئن شوید که برای تعویض فیلتر به مشکل برنخوردید و در وقت شما صرفه جویی شود.

به غیر از تعویض لامپ ها و تمیز کردن فیلترها، پروژکتورها در مجموع به نگهداری مختصری نیازمندند.برخی از پروژکتورهای DLP نیاز به فیلتر ندارند. اگر شما آنها را در یک محیط نسبتا عاری از گرد و غبار استفاده کنید و از داغ شدن بیش از حد دستگاه جلوگیری کنید، دستگاه کارایی بهتری خواهد داشت. اگر پروژکتورهای شما به شبکه وصل باشند، می توانید تمرکز بهترتی بر نظارت و نگهداری و مدیریت دستگاه ها داشته باشید. همچنین شبکه(Networking) توانایی تشخیص حذف پروژکتور از شبکه را به شما می دهد که به شما امکان کاهش ضرر ناشی از سرقت را می دهد.

چگونه متوجه زمان تعویض لامپ بشوم؟

به محض این که مشاهده کردید که تصویر پروژکتور کم نورشده و یا متوجه آلارم تعویض دستگاه شدید، باید به فکر تعویض لامپ باشید. لازم نیست دقیقا از همان لحظه باشد، اما بهتر است که آماده این موضوع باشید.

ترجمه و تالیف:lomenz.com

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
نظر شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x