راهنمای خرید ویدئو پروژکتور آموزشی برای مدارس و دانشگاه ها

هنگامی که قصد خرید یک ویدئو پروژکتور آموزشی را دارید، انتخاب از بین این همه تنوع محصولات و با برندهای مختلف در بازار مشکل به نظر می رسد.
اما انتخاب یک پروژکتور جدید برای مدرسه یا دانشگاه خیلی هم سخت و دشوار نیست، فقط باید بدانید که واقعا دنبال چه چیزی می گردید.
در ابتدا باید بگوییم که هر مقدار که قصد هزینه کردن را دارید و یا هر مقدار انتظاری که از امکانات یک ویدئو پروژکتور دارید، می توانید از کارشناسان فروشگاه اینترنتی لومنز بپرسید. ما آماده هستیم که در پیدا کردن یک ویدئو پروژکتور خوش قیمت و با امکانات خوب برای مدرسه یا دانشگاه به شما کمک کنیم.

نکاتی درباره شدت روشنایی ویدئو پروژکتور کلاس درس

در هنگام انتخاب ویدئو پروژکتور برای مدرسه، طبیعی است که فکر کنید که هر چقدر شدت روشنایی (لومن) یک ویدئو پروژکتور بیشتر باشد، دستگاه بهتری را نیز انتخاب کرده اید. اما بعضی اوقات شدت روشنایی یک پروژکتور می تواند برای محیط های تاریک بیش از اندازه پر نور باشد. درست است که پروژکتورهایی که از انسی لومن (ANSI lumen) بالاتری برخوردارند، در فضاهایی که از طریق پنجره ها در معرض نور محیطی قرار دارند و یا در معرض نور لامپ های سقف کلاس هستند عملکرد بهتری دارند. اما گاهی اوقات نیاز به هزینه کردن اضافی برای خرید یک ویدئو پروژکتور نیست و اشاره کردن به این موارد برای این است که در هنگام خرید یک ویدئو پروژکتور به نور محیطی فضای کلاس دقت و توجه لازم داشته باشید.

اگر پروژکتور بیش از حد پرنور باشد، در صورت نگاه کردن مستقیم به نور دستگاه، می توانید به چشم ها آسیب بزند، بنابر این هر چقدر این شدت روشنایی بیشتر باشد، نور دستگاه مضرتر است. توصیه می کنیم که پروژکتورهای بالای 4000 لومن برای نصب در یک کلاس درس معمولی خریداری نکنید.

علاوه بر این، به خاطر داشته باشید که نگاه کردن به یک تصویر بسیار پرنور در یک محیط تاریک می تواند منجر به آزار چشم و سردرد شما و دانش آموزان تان شود، بنابراین اگر از پروژکتور در محیط تاریک روشن می کنید، بهتر است که شدت روشنایی دستگاه را به یک مقدار مناسب و منطقی کاهش بدهید. قرار دادن پروژکتور در حالت اکو (Eco) یا کاهش مصرف انرژی باعث می شود مقدار انسی لون پروژکتور را تا حدود 20 درصد برساند و در نتیجه عمر لامپ پروژکتور را افزایش می دهد.

تصویری از شدت روشنایی ویدئو پروژکتور در کلاس درس

رزولوشن مناسب برای ویدئو پروژکتور آموزشی

تصمیم بزرگ بعدی شما انتخاب مقدار رزولوشن (وضوح تصویر) است. رزولوشن؛ به تعداد نقاط (پیکسل هایی) که یک تصویر را تشکیل می دهند، گفته می شود.هر چقدر این نقاط بیشتر باشند، وضوح تصویر بیشتر می شود، بنابراین متن های کوچک بهتر قابل خواندن می شوند.در حال حاضر پنج رزولوشن اصلی به اسامیXGA, WXGA, 1080p, WUXGA 4K وجود دارد.

در حالی که رزولوشن بالا لزوما عامل مهمی در فضاهای آموزشی به شمار نمی رود اما در حال حاضر پروژکتورهای کلاس درس در طیف وسیعی از رزولوشن ها در بازار موجود هستند. مدارس می توانند از بین این موارد گزینه ای که بیشتر مناسب نیازهای خاص مدرسه یا دانشگاه آن ها باشد را انتخاب نمایند.
به عنوان مثال، در اتاق ها و سالن های بزرگ، بهتر است پروژکتوری انتخاب شود که از رزولوشن بالایی برخوردار باشد تا حتی ریزترین جزئیات متن ها به وضوح مشاهده شوند.

نسبت ابعاد تصویر و نسبت کنتراست

توجه به نسبت ابعاد تصویر و نسبت کنتراست  ویدئو پروژکتور از  موارد مهم دیگری است که باید در هنگام خرید دستگاه به آن توجه کنید. به طور مثال تصویر یک ویدئو پروژکتور با ابعاد 4:3 حالت مربع شکل دارد و تصاویر  ویدئو پروژکتور با ابعاد 16:9 به صورت مستطیل است.  نسبت کنتراست نیز به نسبت درخشان ترین و تاریک ترین قسمت های یک تصویر اشاره دارد. بنابراین با توجه به میزان روشنایی یک کلاس، دو ویدئو پروژکتور با دو کنتراست متفاوت ممکن است تصاویر مشابهی را نمایش دهند. پس اگر کلاس درس شما نور متوسطی دارد، توصیه می شود که به مقدار لومن دستگاه بیشتر توجه شود. 

لامپ ویدئو پروژکتور و کاهش هزینه نگهداری

گفتنی است وظیفه لامپ پروژکتور تولید نور است و به میزان انسی لومن یا شدت روشنایی دستگاه ارتباط مستقیم دارد یعنی هر چه لامپ استفاده شده دارای کیفیت بالاتری باشد میزان شدت روشنایی تصویر بالاتر است. در نتیجه از دیگر نکات مهمی که باید در هنگام خرید ویدئو پروژکتور آموزشی بدان توجه کرد، مقدار عمر لامپ دستگاه است.لامپ، به بیانی قلب یک ویدئو پروژکتور است و گران ترین قطعه آن به شمار می رود. البته با رعایت چند نکته شما می توانید در هزینه های اضافی سال های بعد صرفه جویی کنید. به طور مثال با تمیز کردن دوره ای فیلتر و عملکرد مناسب پروژکتور، می توانیم عمر لامپ پروژکتور را افزایش دهیم.
گفتنی است که اکثر ویدئو پروژکتورها از قابلیتی به نام Eco یا (Economy) که به معنای استفاده اقتصادی میباشد در راستای کاهش مصرف برق و در نیز افزایش طول عمر لامپ استفاده می کنند. لازم  به ذکر است که این نکات در مورد ویدئو پروژکتور های LED  که عمر لامپ آن ها  حداقل ۱۰ برابر بیش تر از لامپ های پروژکتورهای مرسوم است صدق نمی کند.

تصویری از لامپ ویدئو پروژکتور

پورت های ورودی مناسب: 

در ویدئو پروژکتور مدنظر برای مراکز آموزشی باید پورت ورودی VGA را داشته باشیم و در کنار آن اگر ویدئو پروژکتور دارای پورت HDMI هم باشد، بهتر است چون درگاه خروجی VGA که در حال حاضر بر روی کیس و لپ تاپ های موجود در مراکز آموزشی وجود دارد در حال جایگزین شدن با HDMI می باشد.

البته نداشتن ورودی HDMI در ویدئو پروژکتور مشکل غیر قابل حلی نیست که بگوییم اگر امروز ویدئو پروژکتوری که خریداری کرده ام دارای ورودی HDMI نباشد پس در آینده به هیچ عنوان نمی توانم با لپ تاپ یا کیس جدید به آن متصل شوم. در ایین حالت می بایست از مبدل های HDMI به VGA استفاده کنید.

ترجمه و تالیف:lomenz.com

 مطلب پیشنهادی

ویدئو پروژکتور آموزشی و اداری 
فواید استفاده از ویدئو پروژکتور در کلاس
3 نکته اساسی در انتخاب ویدئو پروژکتور آموزشی برای مدارس، دانشگاه ها و …
 قیمت،راهنمای خرید و انواع ویدئو پروژکتور خانگی
راهنمای خرید ویدئو پروژکتورهای 4k UHD 
سوالات متداول درباره ی ویدئو پروژکتور 
راهنمای خرید ویدئو پروژکتور جیبی و قابل حمل

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
نظر شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x