دیکشنری ویدئو پروژکتور

DisplayPort در ویدئو پروژکتور | DisplayPort video projector

DisplayPort (دیسپلی پورت) یکی از رابط‌های صوتی و تصویری دیجیتالی است که به وسیله آن می‌توان هم صدا و هم تصویر را انتقال داد، گفتنی است که امروزه پورت‌های ارتباطی آن در جدیدترین کامپیوترها، کارت‌های گرافیک و همچنین لپ‌تاپ‌ها مشاهده می شود و قرار است جایگزین مناسبی برای اچ دی ام آی باشد.

posterization ویدئو پروژکتور | video projector posterization

اثر posterization یکی از عیب هایی است که در بررسی ویدئو پروژکتور ها بیان می شود. این عیب در قسمت هایی از تصویر که رنگ ها به صورت تدریجی تغییر می کنند، قابل مشاهده است. (مانند صورت افراد) در عکس زیر، این عیب را مشاهده می کنید. در صورت پروفسور سمیعی در تصویر چپ، بجای این که رنگ ها به صورت تدریجی و طبیعی تغییر کنند، به صورت پله ای تغییر کرده اند و تصویر ضعیف تری ایجاد شده است. اما در تصویر راست، تغییر رنگ ها در قسمت گونه، به صورت تدریجی و طبیعی است و تصویر بهتری داریم. عیب هایی مثل اثر posterization در ویدئو پروژکتورهای خانگی که کیفیت نمایش تصویر، مهم ترین معیار تفاوت آن هاست، بررسی می شود.

Brilliant Color ویدئو پروژکتور | video projector Brilliant Color

یک فناوری توسعه  یافته توسط شرکت تگزاس اینسترومنتس Texas Instrumentsبرای پروژکتورهای DLP است که از شش رنگ از جمله قرمز ، سبز ، آبی ، فیروزه ، سرخ و زرد برای تولید تصاویر استفاده می کند و بدین ترتیب باعث افزایش سطح رنگ می شود.

لنز شیفت یا جابجایی لنز ویدئو پروژکتور | video projector lens shift

لنز شیفت، به بیانی جابجایی لنز پروژکتور به سمت چپ و راست یا بالا و پایین است. در نتیجه هدف از جابجایی لنز (Lens Shift) رفع و اصلاح زاویه تصویر و نیز انعطاف پذیرتر کردن نصب و جانمایی ویدئو پروژکتور نسبت به صفحه نمایش می باشد.انجام این تنظیم به صورت دستی و یا با استفاده از دکمه های منو انجام می شود.

کیستون ویدئو پروژکتور | video projector keystone

اگر ویدئو پروژکتور نسبت به محل نمایش، مستقیم و عمود نباشد، تصویر بجای اینکه مستطیل‌شکل باشد، حالت ذوزنقه‌ای پیدا می‌کند. به این حالت، کیستون می‌گویند.

نسبت تصویر ویدئو پروژکتور | video projector aspect ratio

نسبت تصویر (Aspect ratio) همان نسبت عرض به ارتفاع تصویر یا صفحه نمایش است.

نسبت تصویر در در ویدئو پروژکتور ها، تلویزیون ها، پرده های نمایش، فیلمبرداری، سینما، گوشی های هوشمند و هرجایی که از فیلم و تصویر صحبت شود، وجود دارد.

می توان گفت این که یک تصویر چقدر مربع یا چقدر مستطیل شکل است را با نسبت ابعاد تصویر می توانیم متوجه شویم.

نسبت تصویر ، نسبت عرض به ارتفاع صفحه نمایش است، نه اندازه صفحه نمایش

چه نسبت های تصویری داریم؟

نسبت های تصویر مختلفی داریم. معمولا ویدئو پروژکتور های آموزشی نسبت تصویر 4:3 (خوانده می شود 4 به 3) دارند و ویدئو پروژکتور های خانگی نسبت تصویر 16:9 دارند. در بسیاری از لپ تاپ ها نسبت 16:10 است که بسیار نزدیک به نسبت تصویر 16:9 است. در گوشی های هوشمند، نسبت های تصویر عریض تر مانند 18:9 هم داریم.

انواع نسبت های تصویر

نسبت های تصویر را چطور بیان می کنند؟

نسبت تصویر را به 2 روش بیان می کنند:

  • به صورت کسری مثل 4:3 یا 4/3 یا 4 به 3
  • یا به صورت عدد تقسیم شده مثل 1.33

ارتباط نسبت تصویر با رزولوشن چیست؟

نسبت تصویر، همان کسر ساده شده ی رزولوشن هست. به عنوان نمونه:

  • رزولوشن های متداول در ویدئو پروژکتور های آموزشی 800 در 600 یا 1024 در 768 و … هستند که نسبت تصویر 4 به 3 خواهند شد.
  • رزولوشن های متداول در ویدئو پروژکتور های سینمایی 1280 در 720 یا فول اچ دی یا 4K هستند که نسبت تصویر 16 به 9 خواهند شد. 

اگر به نسبت تصویر توجه نکنم، چه مشکلی هست؟

اگر به نسبت تصویر دقت نکنید دو مشکل به وجود خواهد آمد:

1- پرده نمایش یا پرده پروژکتور دارای نوارهای سیاه اضافه خواهد شد (مانند عکس زیر)

2- تصویرتان کوچکتر از اندازه مورد نظرتان خواهد بود

البته تمام پروژکتورها به شما این امکان را می دهند تا در بخش تنظیمات تصویر برای پر کردن تمام یا بیشتر صفحه نمایش بتوانید تصویری را بکشید و یا کوچک نمایید. اما با این کار،برخی از جزئیات از دست می رود و کاهش کیفیت در تصویر خواهیم داشت. این مشکل در متن بیش از ویدیو به وجود می آید و هر چقدر متن ریزتر هم باشد، مشکل بیشتر خودش را نشان می دهد.

نسبت تصویر در ویدئو پروژکتور

مثال دیگر:

آیا تا به حال برای کلاس خود یک پروژکتوری به امانت گرفته اید که بعد از پخش تصویر، نوارهای سیاه و سفید رنگی بالا و انتها و یا طرفین تصویر دیده باشید؟ مشاهده این نوارها دو علت می تواند داشته باشد:
1) ویدئو پروژکتور نسبت تصویر متفاوتی نسبت به صفحه نمایش داشته است.
2) مطالبی که پخش کرده اید نسبت ابعاد تصویر متفاوتی با ویدئو پروژکتور داشته است.

در واقع مشکل اصلی، موضوع نسبت تصویر است.

نسبت های تصویر چه تغییراتی داشتند؟

نسبت های تصویر به مرور تغییر کرده اند و عریض تر شده اند. مثلا در یک تلویزیون قدیمی 32 اینچی، نسبت عرض تصویر به ارتفاع تصویر ، 4 به 3 است که معمولا به صورت 4:3 نشان داده می شود.  اما در تلویزیون های جدید، نسبت ابعاد تصویر آن 16:9 است. به این معنی است که برای هر 9 واحد ارتفاع، 16 واحد عرض وجود دارد. این مشابه همان چیزی است که شما ممکن است در سینما با ویدئو پروژکتور می بینید. این نسبت تصویر 16:9 است که بسیار متداول است. 16:9 به نسبت 4:3 تجربه ی عریض تر و پانورامایی تری خواهد داد در حالی که نسبت 4:3 در مقام مقایسه تقریبا مربع است و اصلا عریض نیست.

آیا تا به حال برای کلاس خود یک پروژکتوری به امانت گرفته اید که بعد از پخش تصویر، نوارهای سیاه و سفید رنگی بالا و انتها و یا طرفین تصویر دیده باشید؟ مشاهده این نوارها دو علت می تواند داشته باشد:
1) ویدئو پروژکتور نسبت تصویر متفاوتی نسبت به صفحه نمایش داشته است.
2) مطالبی که پخش کرده اید نسبت ابعاد تصویر متفاوتی با ویدئو پروژکتور داشته است.

در واقع مشکل اصلی، موضوع نسبت تصویر است.

در انتخاب پروژکتور آموزشی (کلاس درس)، شما باید مشخص کنید که کدام نسبت ابعاد تصویر در برنامه درسی چند رسانه ای برای دانش آموزان شما متداول تر است و شاید از مهمتر این که برای آینده چه هدف و برنامه ریزی دارید. با بررسی دی وی دی ها، نوارها، رایانه ها و تلویزیون هایی که در حال حاضر در اختیار دارید می توانید متوجه شوید که به چه نسبت تصویری نیازمند هستید. اگر بخش عمده ای از محتوای شما (دی وی دی ها، رایانه و …) کیفیت پایین تر از اچ دی را داشته باشند، در نتیجه نسبت تصویر 4:3 ممکن است بهتر مناسب کار شما باشد. اگر بیشتر محتوای شما اچ دی است و یا ترکیبی از اچ دی و پایین تر از آن است، بنابراین ممکن است نسبت تصویر 16:9 مناسب تر باشد.
(توضیح این که ویدئوی HD اشاره به رزولوشن1080p دارد که بعضی از مواقع فول اچ دی نامیده می شود و یک گام رو به جلو نسبت به رزولوشن 480p محسوب می شود که رزولوشن SD یا کیفیت دی وی دی (DVD quality) نیز نامیده می شود.

روشنایی یا لومنز یا لومنس ویدئو پروژکتور | video projector brightness or lumens

مقدار نور خروجی که یک ویدئو پروژکتور می تواند برای ایجاد یک تصویر تولید کند، روشنایی نام دارد. میزان روشنایی (Brightness) پروژکتورها بر اساس واحد انسی لومنز یا بصورت خلاصه، لومنز (lumens) بیان می شود (بله، اسم ما از اینجا آمده است 🙂 ). ویدئو پروژکتورها روشنایی از 10 لومنز تا 35هزار لومنز و بیشتر دارند.

کنتراست ویدئو پروژکتور | video projector contrast

به بیان ساده، نسبت کنتراست (Contrast) به نسبت درخشان ترین و تاریک ترین قسمت های یک تصویر اشاره دارد و مقدار آن را با نماد n:1 نشان می دهند.بر فرض، با توجه به میزان روشنایی یک اتاق یا کلاس درس، دو ویدئو پروژکتور با دو کنتراست متفاوت ممکن است تصاویر مشابهی را نمایش دهند. پس اگر اتاق یا کلاس درس شما نور متوسطی دارد، توصیه می شود که به مقدار لومن دستگاه بیشتر توجه کنید. گفتنی است هرچه کنتراست بالاتر باشد، رزولوشن تصویر بیشتر به چشم می آید. چون جزئیات تصویر بیشتر مشخص می شوند و لبه های پیکسل ها در نقاط مختلف، واضح تر بنظر می رسند. در نتیجه، وقتی در فاصله عادی نشسته باشید، کاملا ممکن است پروژکتوری با کنتراست بالا که دارای رزولوشن فول اچ دی باشدنسبت به پروژکتوری با رزولوشن 4K که کنتراست کمتری دارد، رزولوشنش بیشتر به نظر برسد. به همین دلیل فیلم بین های حرفه ای، قبول دارند که کنتراست بالاتر (در کنار فاکتورهای دیگر مانند دقت رنگ و … ) برای داشتن تصویری ایده آل، مهم تر از رزولوشن هستند، خصوصا وقتی موضوع پروژکتور سینما خانگی باشد.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
نظر شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x