ویدئو پروژکتور به جای تلویزیون؟ ویدئو پروژکتور یا تلویزیون؟

بله، می‌توان از ویدئو پروژکتور به جای تلویزیون استفاده کرد اما در مقایسه ویدئو پروژکتور با تلویزیون، گاهی ویدئو پروژکتور بهتر است، گاهی تلویزیون.

ویدئو پروژکتور تصویر بسیار بزرگ‌تر و بهتری را با قیمت ارزان‌تر می‌دهد. می‌توان گفت استفاده از ویدئو پروژکتور بجای تلویزیون بهتر است اگر:

  • زمان کمی را تلویزیون می‌بینید.
  • هدف شما تماشای اخبار و همه برنامه‌های تلویزیون در طول روز نیست.
  • می‌خواهید فیلم و فوتبال را با تصویر بزرگ ببینید و بازی کنید.
  • می‌توانید محیط را کم نور کنید.
  • ممکن است بخواهید در مکان‌های مختلف از دستگاه استفاده کنید.

کیفیت نور ویدئو پروژکتور از تلویزیون بهتر و طبیعی‌تر است

یکی از دلایل کیفیت بالای تصاویر در سینماها، نور بازتابی است که تصاویر را طبیعی، چشم‌نواز و متعادل نمایش می‌دهد.

تعادل رنگ‌های ایجاد شده با نور بازتابی، بهتر از یک تلویزیون عادی است که نور را مستقیما به چشم می‌تاباند.

با ویدئو پروژکتور می‌توانید چنین تجربه‌ای را در خانه هم داشته باشید.

تجربه سینما در خانه با ویدئو پروژکتور

تلویزیون‌ها نور زیادی خروج می‌دهند که وقتی چراغ‌ها روشن است، مناسب است.

اما در اتاق تاریک مثل سینما، که تجربه سینما را قرار است ایجاد کند، بازتاب نور تلویزیون‌ها آزاردهنده است و اصلاً شبیه کیفیت نور سینما نخواهد شد.

تلویزیون‌های بزرگ برای فضاهایی که چراغ‌ها روشن هستند، مناسب هستند اما وقتی شما ترکیب کیفیت نور و اندازه تصویر عظیم یک ویدئو پروژکتور خانگی را ببینید، متوجه خواهید شد که داشتن یک ویدئو پروژکتور خانگی به شما تجربه‌ای جهانی جدید را می‌دهد که با تلویزیون 70 اینچی غیرممکن بود.

تصویر ویدئو پروژکتور بسیار بزرگ‌تر است

ویدئو پروژکتورها ساخته شده‌اند تا تصاویر بزرگ را تولید کنند. اگر محیط تاریک باشد، با ارزان ترین ویدئو پروژکتورها (در برندهای اصلی) می‌توانید تصاویری در ابعاد 120 اینچ ببینید. یعنی تصویری 5 برابر بزرگتر از تلویزیون 43 اینچی

مقایسه اندازه تصویر ویدئو پروژکتور و تلویزیون

به نسبت قیمت، اندازه تصویر پروژکتورها بسیار بصرفه‌تر است

بزرگ‌ترین سایز تلویزیونی که در ایران داریم، ۸۵ اینچ است که قیمتی معادل ۲ برابر ویدئو پروژکتورهای 4K و ۱۰ برابر ویدئو پروژکتورهای ارزان دارد.

در اندازه‌های کوچکتر، تلویزیون‌های بصرفه‌تری داریم اما باز هم به نسبت ویدئو پروژکتور از نظر ابعاد تصویر، ارزش خرید کمتری دارد.

به طور کلی تلویزیون‌ها به نسبت ویدئو پروژکتورها تصویر کوچکتر و قیمت بالاتر دارند.

ویدئو پروژکتورها کوچکتر و سبک‌تر هستند و قابلیت جابجایی دارند

یک تلویزیون ۸۵ اینچ حداقل ده برابر سنگین‌تر از یک ویدئو پروژکتور است. همچنین از نظر طول و عرض هم بسیار بزرگتر است. این یعنی تلویزیون در یک مکان، ثابت خواهد ماند اما ویدئو پروژکتور را به راحتی می‌توانید در اتاق‌های مختلف خانه، ویلا، حیاط و منزل دوستان و حتی مسافرت همراه داشته باشید. اگر اندازه خیلی کوچکی بخواهید، می‌توانید ویدئو پروژکتورهای جیبی و قابل حمل را هم بررسی کنید که هم کوچکتر و سبک‌تر هستند و هم برخی مدل‌ها دارای باطری.

مقایسه ابعاد و وزن ویدئو پروژکتور و تلویزیون

تصویر تلویزیون‌ها به طور کلی روشن‌تر از ویدئو پروژکتور است

تلویزیون‌ها نور بیشتری دارند. به همین دلیل در فضاهایی که نور زیاد است، عملکرد بهتری دارند. البته روشنایی تصویر در ویدئو پروژکتورها به اندازه تصویر آن‌ها بستگی دارد. یک ویدئو پروژکتور که تصویری ایده‌آل 120 اینچ را در اتاقی تاریک نمایش می‌دهد، همان تصویر را می‌تواند در اتاق روشن هم نمایش دهد اما با اندازه 60 اینچ. این را هم توجه داشته باشید که لذت دیدن فیلم در محیط کم نور، بسیار بیشتر از محیط روشن است. اما به صورت کلی اگر قرار هست بیشتر اوقات در نور زیاد، تصویر را ببینید، تلویزیون بهتر از ویدئو پروژکتور خواهد بود.

از نظر اتصال کنسول بازی، ماهواره و گیرنده دیجیتال تفاوتی بین تلویزیون و ویدئو پروژکتور نیست

هم ویدئو پروژکتورها هم تلویزیون‌ها ورودی HDMI دارند و از همان طریق می‌توان کنسول بازی، گیرنده دیجیتال، رسیور، بلوری و … را به آن‌ها متصل کرد. البته الان دیگر همه‌ی تلویزیون‌ها دارای گیرنده دیجیتال داخلی هستند اما معمولاً ویدئو پروژکتوری با این قابلیت نداریم بنابراین می‌بایست از یک گیرنده دیجیتال در کنار ویدئو پروژکتور استفاده کنید تا بتوانید تلویزیون را با ویدئو پروژکتور تماشا کنید. در نهایت امیدواریم تجربه استفاده از ویدئو پروژکتور به جای تلویزیون را داشته باشید.

[مطلب مرتبط: اندازه ی تصویر مناسب برای من چیست؟]
اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
2
0
نظر شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x