وصل کردن لپ تاپ به ویدئو پروژکتور و تلویزیون | با کابل HDMI | در ویندوز 10 و ۸ و ۷ (+ توضیحات درباره همه کابل ها)

زمان مورد نیاز: 5 دقیقه

مراحل کلی وصل کردن لپ تاپ به ویدئو پروژکتور با کابل

  1. لپ تاپ و تلویزیون را با کابل HDMI به هم متصل کنید.

  2. صدا را تنظیم کنید که از لپ تاپ پخش شود یا از تلویزیون

  3. اگر تصویر نداشتید، موارد زیر را چک کنید:

    ابتدا ورودی یا source تلویزیون را بر روی ورودی صحیح تنظیم کنید.
    سپس خروجی تصویر لپ تاپ را با زدن دکمه های Win+P تنظیم کنید


وصل کردن لپ تاپ به ویدئو پروژکتور با کابل ممکن است کمی سخت باشد. در این مطلب به روش های مختلف آن را توضیح داده ایم:

مراحل اتصال وصل کردن لپ تاپ به ویدئو پروژکتور با کابل (ویدئو 5 دقیقه):


در بالا، مراحل اتصال را با کابل HDMI برای ویندوز توضیح دادیم. اگر کابل دیگری دارید یا نمی دانید چه کابلی تهیه کنید یا ویندوز نیستید، ادامه مطلب را مطالعه بفرمایید.

وصل کردن لپ تاپ یا رایانه به تلویزیون و ویدئو پروژکتور ، می تواند واقعا دردسر ساز باشد. ما یک راهنمای کامل (و تا جای ممکن ساده و منظم) را در 5 مرحله تهیه کرده ایم.

  1. انتخاب کابل اتصال مناسب
  2. وصل کردن دو دستگاه
  3. تنظیمات تلویزیون و ویدئو پروژکتور
  4. تنظیمات لپ تاپ

چند نکته قبل از شروع:

  • مطمئن باشید این مطلب یکی از بهترین و جامع ترین مطالب فارسی در مورد راهنمای اتصال لپتاپ به تلویزیون است که با تجربه چندین ساله ی نگارنده نوشته شده است. همچنین شامل راهنمای اتصال همه دستگاه های پخش کننده (کیس کامپیوتر، گوشی، ps4 ،ps3 ،xbox، تبلت، گیرنده دیجیتال، رسیور) به همه دستگاه های نمایش دهنده (تلویزیون، ویدئو پروژکتور، مانیتور) است.
  • منظور ما از دستگاه پخش کننده تصویر، دستگاهی است که سیگنال تصویر را خروجی می دهد مانند لپتاپ، گوشی موبایل، کنسول های بازی، تبلت ،گیرنده دیجیتال تلویزیون و … همچنین منظور از دستگاه نمایش دهنده ی تصویر، دستگاهی است که تصویر را از دستگاه خروجی می گیرد و پخش می کند مانند ویدئو پروژکتور یا تلویزیون و …
  • برای راحتی در مطالعه، دستگاه های پخش کننده تصویر را با رنگ سبز و دستگاه های نمایش دهنده ی تصویر را با رنگ پرتقالی نوشته ایم.
  • این مطلب در مورد سوالات کاربران مانند مشکل اتصال کابل hdmi از لپتاپ به تلویزیون، وصل كردن لپ تاپ به تلويزيون، اتصال لپتاپ به تلویزیون با کابل hdmi، اتصال لپتاپ به تلویزیون با کابل vga، مشکل اتصال کابل hdmi از لپتاپ به تلویزیون در ویندوز 10، چگونه لپتاپ را به تلویزیون وصل کنیم، تنظیمات hdmi لپ تاپ و … است.
آخرین آپدیت: 3 تیر ۱۴۰۰

 مرحله ی 1:  کابل HDMI؟ کابل mhl؟ کابل vga? مبدل تصویر؟ …  بهترین روش وصل کردن لپ تاپ به ویدئو پروژکتور با کابل چیست؟

اگر هر دو دستگاه (لپ تاپ و تلویزیون یا ویدئو پروژکتور) پورت HDMI دارند، بهترین روش اتصال، همان کابل HDMI است و از این مرحله بگذرید.
اگر هر دو دستگاه، پورت HDMI ندارند، نیاز به راهنمایی برای انتخاب کابل مناسب دیگر یا حتی شاید مبدل تصویر دارید.
در ویدئو پروژکتور ها، اگر پورت HDMI ندارید، حتما VGA دارید و از پورت VGA استفاده کنید.
اینکه کدام روش را انتخاب کنید ممکن است کمی گیج کننده باشد. ما تمام انتخاب های ممکن را در یک نمودار آورده ایم تا بر اساس شرایط خودتان، بهترین کیفیت را بتوانید داشته باشید.
به طور کلی ، پورت های دیجیتال (مانند HDMI و display port) از آنالوگ (مانند AV یا composyte) تصویر با کیفیت بهتری می دهند.
ابتدا فایل اصلی را مشاهده نمایید. روش استفاده از نمودار، نکات و مثال ها را در ادامه صحبت کرده ایم: یاداوری: همانطور که در بالا گفتیم، ما اتصال با سیم را در این مطلب فقط بررسی می کنیم.

 بهترین روش اتصال هر دستگاه به ویدئو پروژکتور

  دانلود عکس در اندازه اصلی

راهنمای استفاده از جدول به همراه نکات و مطالب مرتبط

برای استفاده از این نمودار، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • برای استفاده از جدول، ابتدا ببینید چه پورت هایی در هر دو دستگاه (دستگاه نمایش دهنده تصویر و دستگاه پخش کننده تصویر) دارید. آن ها را بنویسید. سپس طبق جدول، ابتدا سوال مرحله ی 1 را پاسخ دهید.
  • توجه داشته باشید برای انتخاب کابل ها و مبدل های مورد نیاز، از لحاظ نری و مادگی (ورودی و خروجی) مهم خوهد بود.
  • اگر دستگاهی دارید که از پورت های خیلی قدیمی مثل av استفاده می کند و نیاز به خرید مبدل دارید، توجه کنید که ممکن است خرید بصرفه نباشد و بهتر باشد دستگاه قدیمی تان را عوض کنید.
  • بهتر است بدانید اگر نصب خاصی دارید ، دستگاه هایی به نام اسپلیتر، سوئیچ، ماتریکس، repeater (تقویت کننده تصویر) و extender (افزایش دهنده سیگنال تصویر) وجود دارند. توضیح خلاصه ی این که این لوازم برای مواقعی است که بخواهید تصویر را بر روی چند نمایشگر داشته باشید، چند ورودی تصویر را بر روی یک نمایش دهنده داشته باشید، ترکیب این حالات، و همچنین برای افزایش طول کابل ها (زمانی که فاصله دستگاه ها زیاد است) استفاده می شوند که در مطالب مرتبط آن ها را توضیح داده ایم.
  • اگر طبق جدول، چند انتخاب داشتید، برای انتخاب حالت بهینه، این را در نظر داشته باشید که در حال حاضر HDMI بهترین گزینه است.
  • برای آشنایی با انواع استانداردها و پورت های انتقال تصویر به همراه شکل آن ها، توصیه می کنیم بخش زیر را حتما بخوانید که مطلب بسیار خوبی است.

انواع پورت های تصویر

انواع پورت های تصویر

پورت های تصویر یا استانداردهای سیگنال های ویدئویی متنوعی از قدیم تا امروز معرفی شده اند که همچنان هم برخی از آن ها مانند Av کاربرد دارند. در این مطلب، بصورت تصویری در یک جدول پورت های مختلف را لیست کرده ایم. پورت های مختلف در گذشته، با کانکتورهای متنوعی مورد استفاده قرار می گرفتند، مثلا برای استاندارد S-Video از کانکتورها (پورت های) BNC، RCA و … استفاده می شود اما خوشبختانه در استانداردهای جدید، نام استاندارد با پورت آن یکی شده است. یعنی استاندارد سیگنال HDMI از پورت به همین نام (پورت اچ دی ام آی) استفاده می کند. در این جدول توضیحات خلاصه ی مفیدی از استانداردهای ویدئویی مطرح را آورده ایم:

جدول پورت های تصویر

استاندارد سیگنال ویدئویی سال معرفی برخی کانکتور های مورد استفاده نوع
Composite Video 1956 کانکتور RCA کانکتور BNC کاتکتور Mini-VGA کانکتور DIN آنالوگ
S-Video نام های دیگر: separate video split video super-video Y/C 1979 کانکتور Mini-DIN کانکتور Mini-VGA کانکتور BNC کاکتور RCA کانکتور DIN آنالوگ

VGA 1987 کانکتور های DE-15 یاHD-15کانکتور  DE-9کانکتور BNCکانکتور Mini-VGAکانکتور های DVI یا Mini-DVI یا Micro-DVI آنالوگ
YPBPR نام دیگر: component video دهه ی 90 کانکتورRCA  یا BNC آنالوگ  
کانکتور  Apple-AAUI
DVI Digital Visual Interface 1999 کانکتور DVI کانکتور Mini-DVI کانکتور Micro-DVI آنالوگ و دیجیتال

2000 Apple Display Connector ADC
SDI Serial digital interface 2003 کانکتور BNC دیجیتال

HDMI High-Definition Multimedia Interface 2003 کانکتور HDMI دیجیتال
DisplayPort 2007 کانکتور DisplayPort دیجیتال

 

HDBaseT 2010 کانکتور 8P8C (نام دیگر RJ45) دیجیتال
MHL Mobile High-Definition Link 2010 کانکتور MHL دیجیتال

  ! اگر طبق نمودار ابتدایی، روش اتصال مناسب برای شما گزینه ی “ترکیب استفاده از کابل به همراه مبدل” بود، حتما و حتما مطلب زیر را مطالعه کنید که توضیحات کامل و مهمی در استفاده از مبدل های تصویری داده ایم

پنج نکته ضروری در مورد مبدل های تصویر

مبدل های تصویر برای تبدیل یک سیگنال به سیگنال دیگر استفاده می شوند که برای انتخاب و استفاده از آنها می بایست نکاتی را توجه کنید:
  •  دقت کنید دقیقا چه تبدیلی می خواهید. مثلا می خواهید HDMI را به VGA تبدیل کنید، یعنی خروجی HDMI دستگاه پخش کننده تصویر به ورودی این مبدل متصل شود و خروجی VGA مبدل به ورودی دستگاه نمایش دهنده ی تصویر متصل شود. پس تبدیل HDMI به VGA با تبدیل VGA به HDMI کاملا متفاوت است.
  • استاندارد پایین تر، کیفیت را تعیین می کند. به عنوان نمونه اگر HDMI را به VGA تبدیل کنید، کیفیت نهایی ( از نظر رزولوشن و پهنای باند) در حد VGA خواهد بود.
  • تبدیل پورت های خیلی قدیمی مانند AV به پورت های جدید به عنوان آخرین راه حل توصیه می شود. هم مقرون به صرفه نیستند، هم سخت پیدا می شوند و هم احتمال کارنکردن دارند. تا جای ممکن بهتر آن است که از دستگاه های جدید تر استفاده کنید که هم سازگارتر هستند، هم در دسترس تر و هم در آینده کاربردی تر هستند و بالاخره مجبورید این کار را بکنید
  • در مورادی که باید از کابل به همراه تبدیل استفاده کنید، به این 2 نکته ی مهم دقت کنید:
    • الف: چه ترکیبی ارزان است.
    • ب: اینکه ورودی و خروجی چیست مهم است. اینجا بحث نری و مادگی یا ورودی و خروجی مطرح می شود.
      • این دو مورد را به عنوان نمونه برای زمانی که HDMI به Dp بررسی می کنیم: الف: چه ترکیبی ارزان است: به عنوان مثال، اگر می خواهید HDMI را به DisplayPort تبدیل کنید، 3 گزینه دارید: ترکیب کابل HDMI به همراه مبدل HDMI به DisplayPort از ترکیب کایل DisplayPort به همراه مبدل DisplayPort به HDMI بسیار بهتر است چون کابل DisplayPort گران است.

بررسی چند نمونه در مورد مبدل های تصویر:

نمونه ی اول: لپ تاپی را می خواهید به ویدئو پروژکتور وصل کنید. با هم طبق جدول پیش برویم. فرض می کنیم لپ تاپ خروجی HDMI دارد و پروژکتور هم ورودی های VGA و HDMI , AV دارد. مرحله ی 1: آیا حداقل یک دستگاه، یکی از پورت های HDMI یا VGA را دارد ؟ بله، هم لپ تاپ و هم ویدئو پروژکتور پورت HDMI دارند. پس روش مناسب، یکی از موارد 1 تا 7 خواهد بود. به سوال مرحله 2 می رویم. مرحله ی 2: آیا هر دو دستگاه، پورت یکسان دارند ؟ بله هر دو HDMI دارند . پس روش مناسب، یکی از موارد 1 یا 2 خواهد بود. چون هر دو دستگاه، پورت HDMI دارند، پس مورد 1 خواهد بود و می بایست از کابل HDMI استفاده کنید.   نمونه ی دوم: دستگاه ویدئو قدیمی تان را به تلویزیون جدیدتان می خواهید متصل کنید. فرض می کنیم دستگاه ویدئو تان پورت خروجی av دارد و تلویزیون تان ورودی HDMI. مرحله ی 1: حداقل یک دستگاه، یکی از پورت های HDMI یا VGA را دارد ؟ بله، تلویزیون HDMI دارد. پس روش مناسب، یکی از موارد 1 تا 7 خواهد بود. به سوال مرحله 2 می رویم. مرحله 2: آیا هر دو دستگاه، پورت یکسان دارند ؟ خیر. پس به سراغ مورد بعدی می رویم. سوال بعدی: یک دستگاه، پورت HDMI دارد و دستگاه دیگر … ؟ بله. پس یکی از موارد 3،4 یا 5 پاسخ خواهد یود. بین این موارد گزینه ی (یک دستگاه، پورت HDMI دارد و دستگاه دیگر هر پورت آنالوگ) صحیح است. پس روش مناسب مورد 5 خواهد بود. یعنی (ترکیب استفاده از کابل به همراه مبدل). در اینجا یک کابل av + مبدل تصویر با ورودی av و خروجی HDMI و کابل HDMI.  

مرحله ی 2: وصل کردن دو دستگاه به روش بهینه (با استفاده از اطلاعات بالا) و روشن کردن آن ها

  تبریک می گیم 🙂 تا اینجا روش اتصال مناسب ( کابل یا ترکیب کابل به همراه مبدل ) را پیدا کردید. حالا دستگاه پخش کننده و دستگاه نمایش دهنده را با آن روش، به هم وصل کنید و هر دو دستگاه را روشن کنید. اگر تصویر ندارید، به مرحله بعدی بروید.  

مرحله ی 3: تنظیم ورودی در تلویزیون / ویدئو پروژکتور (دستگاه نمایش دهنده)

  دستگاه های نمایش دهنده پورت های ورودی متنوع دارند و پس از اتصال کابل، می بایست آن پورت را به دستگاه نمایش دهنده معرفی کنید. ممکن است دستگاه نمایش دهنده بصورت خودکار آن پورت را شناسایی کند و سیگنال ورودی را پخش کند. اما در بیشتر موارد می بایست آن پورتی که کابل به آن متصل شده است را به دستگاه نمایش دهنده معرفی کنید. مثلا اگر کابل را به پورت HDMI تلویزیون وصل کرده اید، پورت ورودی را HDMI انتخاب کنید. ممکن است دستگاه نمایش دهنده تان چند hdmi داشته باشد. مطمئن شوید اگر مثلا کابل را به ورودی hdmi شماره 2 وصل کرده اید، همان را انتخاب کنید.  

نمونه هایی از دکمه های انتخاب ورودی تصویر بر روی چند ویدئو پروژکتور

  برای این کار به دنبال دکمه یا گزینه ای با نام input یا source یا موارد مشابه باشید. این دکمه یا گزینه را در 3 جا می توانید پیدا کنید:
  • دکمه ای بر روی دستگاه با نام  input یا source یا موارد مشابه
  • دکمه ای بر روی کنترل دستگاه با نام  input یا source یا موارد مشابه
  • گزینه ای در منوهای دستگاه با نام  input یا source یا موارد مشابه که از طریق دکمه های کنترل یا روی دستگاه به آن دسترسی دارید
 

مرحله ی 4: تنظیمات لپ تاپ یا هر دستگاه پخش کننده | تنظیمات hdmi لپ تاپ | تنظیمات کابل hdmi | تنظیمات hdmi در ویندوز 10 | تنظیمات hdmi در ویندوز 7

  اگر هنوز تصویر ندارید، نیاز به انجام تنظیمات در دستگاه پخش کننده تان دارید. این تنظیمات بیشتر موارد (یا شاید همیشه!) فقط برای لپ تاپ ها و رایانه ها وجود دارند که در اینجا آموزش داده ایم. پس اگر لپ تاپ یا رایانه دارید، این مرحله را بخوانید. اما اگر دستگاهی غیر از لپ تاپ و رایانه دارید، به نظر می رسد مشکل از تنظیمات نباشد و مشکل دیگری مثل خرابی کابل و … داشته باشید که در مرحله 5 (عیب یابی اتصال) آن را توضیح داده ایم.  

 تنظیمات تصویر در ویندوز های 10 و 8.1 و 8 و 7 هنگام وصل کردن لپ تاپ به ویدئو پروژکتور با کابل

 بعد از اتصال لپ تاپ و رایانه به ویدئو پروژکتور یا تلویزیون در بیشتر موارد بدون هیچ اقدامی، تصویر را بر روی آن نمایشگر دوم دارید. در این حالت، لپ تاپ یا رایانه بصورت خودکار متوجه اتصال شده و تنظیمات نرم افزاری را درست انجام داده است. اما اگر تصویر ندارید، روش تنظیمات را بصورت ساده و کامل اینجا آورده ایم.

تنطیمات تصویر در ویندوز

ابتدا می بایست منو مربوطه را بیاورید و سپس گزینه ی مناسب را انتخاب کنید. در ویندوز های 10 و 8.1 و 8 و 7 آسان ترین راه برای دسترسی به منوی مربوط، کلید های میانبر اختصاصی همین کار است. کلید ویندوز را نگه دارید و سپس کلید P را بزنید.  (کلید ویندوز + کلید p ) سپس از گزینه هایی که می آید، گزینه ی مناسب را انتخاب کنید. توضیحات گزینه ها در زیر آمده است:
  • pc screen only ( در ویندوز 7، computer only ) : تصویر، فقط بر روی نمایشگر اصلی نمایش داده شود.
  • duplicate : تصویری یکسان، هم در نمایشگر اصلی و هم در نمایشگر دوم نمایش داده شود.
  • extend : در این حالت شما تصویر بزرگ تر یا عریض تر دارید به این شکل که وقتی هر دو نمایشگر کنار هم قرار بگیرند تصویر کامل می شود. این حالت برای زمانی است که شما به فضای کاری بیشتری نیاز دارید. مثلا پنجره نرم افزار word بر روی نمایشگر اصلی باز است و تب های مرورگر کروم بر روی نمایش گر دوم. این حالت، کاربردهای متنوع دارد که در مطلب جدا در آینده توضیح خواهیم داد.
  • second screen only ( در ویندوز 7 ، projector only ) :تصویر فقط بر روی نمایشگر دوم نمایش داده شود.

توضیحات تنظیمات تصویر:

  1. دکمه های ترکیبی win+p اگر زبان کیبورد فارسی یا انگلیسی باشد فرقی نمی کند و کار می کند.
  2. علاوه بر دکمه های ترکیبی بالا، می توانید از طریق تنظیمات تصویر ویندوز 7 هم این کار را انجام دهید. همچنین تنظیمات تصویر ویندوز 10 هم قابل انجام هست.
  3. منظور از کلید ویندوز، کلیدی است که علامت ویندوز دارد و بیشترین کاربردش باز کردن منوی استارت است. این کلید بین ctrl و alt سمت چپ صفحه کلید قرار دارد
  4. اگر هنگام اتصال، تصویر به صورت خودکار بر روی نمایشگر دوم رفت و به آن دسترسی نداشتید، با یکبار زدن همین دکمه های ترکیبی، تصویر به لپ تاپ یا رایانه بر می گردد.
  5. در این حالات، به موضوع رزولوشن خیلی دقت کنید. ببینید هر نمایشگری (مانیتور لپ تاپ، مانیتور رایانه، تلویزیون، ویدئو پروژکتور) دارای یک رزولوشن اصلی است. هرچند می توانند محدوده ای از رزولوشن های کمتر و بیش تر از آن رزولوشن اصلی را دریافت و نمایش دهند اما وقتی رزولوشنی غیر از رزولوشن اصلی که دارد را نمایش دهند، تصویری غیر واضح و تار خواهید داشت.

ترتیب مطالب وصل کردن:

  1. مقدمه: وصل کردن گوشی و لپ تاپ به ویدئو پروژکتور | بی سیم و با hdmi
  2. وصل کردن آیفون به ویدئو پروژکتور و تلویزیون
  3. وصل کردن گوشی آندرویدی به ویدئو پروژکتور و تلویزیون
  4. وصل کردن لپ تاپ به ویدئو پروژکتور و تلویزیون بی سیم
  5. راهنمای اتصال (وصل کردن) لپ تاپ به تلویزیون و ویدئو پروژکتور (این‌جا هستید)
  6. دانلود نرم افزار ویدئو پروژکتور اپسون iProjection | برای اتصال بی سیم
  7. وصل کردن گوشی به ویدئو پروژکتور ال جی LG PH550 | بی سیم (+ ویدئو)
  8. وصل کردن گوشی و لپ تاپ به ویدئو پروژکتور ایسوس | بی سیم (وایرلس)
  9. بهترین روش اتصال هر دستگاهی به ویدئو پروژکتور چیست؟ (اینفوگرافی)
14 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها