آیا ویدئو پروژکتور های باطری دار را می توان در حالت اتصال به برق هم استفاده کرد؟ بله

برخی ویدئو پروژکتورهای جیبی و قابل حمل، دارای باطری هستند. ویدئو پروژکتور های باطری دار این مزیت را دارند که بتوانید بدون استفاده از شارژر و اتصال آن ها به برق، از آن ها استفاده کنید.

اما سوالی که ممکن است پیش بیاید این است که آیا می توان از این ویدئو پروژکتورها در حالت اتصال به برق هم استفاده کرد یا خیر؟ در این مطلب این موضوع را توضیح داده ایم. 

آیا ویدئو پروژکتور های باطری دار را می توان در حالت اتصال به برق هم استفاده کرد؟ بله 

این کار برای همه ویدئو پروژکتور ها ممکن هست و هیچ آسیبی هم به باطری و سیستم برق پروژکتور نخواهد زد.

فناوری باطری ویدئو پروژکتور ها، مشابه فناوری باطری لپ تاپ ها و گوشی های موبایل و تبلت هاست. به این معنی که به راحتی می توانید در حالت اتصال مستقیم به برق هم از آن ها استفاده کنید. 

در گذشته که دستگاه ها از باطری های نیکل کادمیم استفاده می کردند، این توصیه ها وجود داشت :

1- اگر باطری شارژ شده است، آن را از برق بکشید. نگذارید در حالت اتصال به شارژ برای مدت طولانی بماند.

2- در حالت اتصال به برق اگر ممکن هست، باطری را خارج کنید تا آسیب نبیند. 

این موارد در مورد باطری های قدیمی درست بود. اما باطری های جدید (که در 10 سال گذشته استفاده می شوند) این دو مشکل را ندارند. 

همانطور که در لپ تاپ های جدید هم مشاهده می کنید، امکان تعویض و درآوردن باطری به راحتی نیست و این قابلیت که باطری لپ تاپ یا گوشی تلفن به راحتی برداشته شود، به دلیل سهولت در تعویض باطری در زمان خرابی است. برای این نیست که در هنگام اتصال به برق، باطری آن ها خارج شود. 

با اطمینان می توان گفت در لپ تاپ ها، گوشی های تلفن و ویدئو پروژکتور ها هیچ نیازی به مراقبت خاصی در مورد باطری و نحوه شارژ و نحوه استفاده از آن ندارید.

البته این نکته همچنان هست

اگر باطری دستگاه تان شارژ شده است، بهتر است آن را از برق بکشید. نه به دلیل آسیبی که ممکن است به دستگاه برساند، به این دلیل که وصل ماندن شارژ باعث مصرف برق کمی خواهد شد که برای محیط زیست مفید نخواهد بود.

نور ویدئو پروژکتور من در حالت اتصال به برق بیشتر است. این طبیعی است؟ بله 

همه ویدئو پروژکتور ها، حتی مدل های سینمایی و اداری که باطری هم ندارند، دارای تنظیماتی به نام اکو / eco هستند. به این معنی که در حالت اکو، نور پروژکتور کمتر می شود. در ویدئو پروژکتور های سینمایی و اداری، این تنظیم به دلیل افزایش عمر لامپ ویدئو پروژکتور می باشد. به عنوان نمونه اگر عمر لامپ یک ویدئو پروژکتور خانگی با نور عادی 5 هزار ساعت باشد، در حالت اکو به 7 هزار ساعت خواهد رسید که اختلاف قابل توجهی است. 

در ویدئو پروژکتور های قابل حمل که باطری دارند، تنظیمات اکو بیشتر برای کاهش مصرف برق دستگاه و افزایش زمان استفاده با باطری آن هاست. مثلا ویدئو پروژکتوری که در حالت اکو 4 ساعت می تواند با باطری روشن باشد، در حالت عادی در حدود 1 ساعت عمر باطری خواهد داشت.  

برخی ویدئو پروژکتورهای باطری دار، بیشترین نوری که دارند را فقط در حالت اتصال به برق ارائه می دهند

برخی ویدئو پروژکتورهای باطری دار، نور اصلی ویدئو پروژکتور را فقط در حالت اتصال به برق ارائه می دهند. زمانی که آن ها را از برق می کشید، به صورت خودکار بر روی حالت اکو می روند و امکان استفاده از نور اصلی را غیرفعال می کنند. مهمترین دلیل آن این است که اگر از حالت اکو استفاده نکنند، عمر باطری آنها بسیار کوتاه خواهد شد که توجیه ندارد.

 آیا همه ویدئو پروژکتورهای جیبی و قابل حمل، باطری دارند؟ خیر 

ویدئو پروژکتورهای جیبی و قابل حمل، اندازه و وزن سبکی دارند. بیشتر آن ها هم باطری دارند. اما مدل هایی از ویدئو پروژکتور قابل حمل که نور بالاتری دارند، بدون باطری هستند. چون نیاز به باطری قوی و سنگین دارند.

البته واضح است که ویدئو پروژکتور های باطری دار، قابل حمل تر از ویدئو پروژکتورهای قابل حمل بدون باطری هستند.


ویدئو پروژکتور های قابل حمل بدون باطری 

ویدئو پروژکتور ایسوس ASUS B1M >
ویدئو پروژکتور ایسوس ASUS P3E >
ویدئو پروژکتور بنکیو BenQ i500 >


 

 می توانم برای ویدئو پروژکتوری که باطری ندارد، باطری جدا تهیه کنم؟ خیر، اما ممکن است راه جایگزین وجود داشته باشد

اگر ویدئو پروژکتوری باطری نداشته باشد، امکان تهیه باطری جدا برای آن نیست اما ممکن است بتوانید شارژر آن ها را با پاوربانک های قوی که معمولا برای لپ تاپ ها استفاده می شود، راه بیاندازید.

آیا همه ویدئو پروژکتور های باطری دار، با پاوربانک هم شارژ می شوند؟ خیر 

برخی ویدئو پروژکتورهای باطری دار می توانند با پاوربانک روشن شوند و شارژ شوند. این در مورد دستگاه هایی است که شارژر با توان پایین دارند (ویدئو پروژکتورهای با روشنایی کمتر اینطور هستند. اما مدل های باطری دار که نور زیادی دارند، شارژر قوی تری دارند و پاوربانک ها توان راه انداختن آن ها را ندارند. 

 نکته جالبی هم در این جا هست:

ممکن است توان پاوربانک برای شارژ و روشن ماندن همزمان ویدئو پروژکتور باطری دار کافی نباشد، اما بتواند ویدئو پروژکتور خاموش را شارژ بکند.

 آیا مطلب مرتبطی هست که مطالعه کنم؟ 

 اگر به دنبال ویدئو پروژکتور باطری داری هستید که امکان شارژ با پاور بانک را هم داشته باشد، مطلب راهنمای انتخاب ویدئو پروژکتور جیبی خیلی قابل حمل (برای کمپ و شرایطی که برق ندارید) را مطالعه بفرمایید.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
نظر شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x