راهنمایی جهت انتخاب ویدئو پروژکتور برای استفاده مداوم 24/7 (صنعتی)

برای داشتن تصاویر بزرگ که بتوانید بطور مداوم 24 ساعته و 7روز هفته روشن کنید، ویدئو پروژکتور های مخصوصی وجود دارند

ممکن است شرایط شما به نحوی باشد که بخواهید تصویر یا تصاویری بزرگ را بصورت همیشه روشن و فعال داشته باشید. مثلا یک فروشگاه برای تبلیغات، یک تابلوی اعلانات بزرگ در یک کارخانه و …

ارزان ترین راه برای داشتن تصاویر بسیار بزرگ (منظور در اندازه های 80 و 120 و 150 و 200 اینچ و حتی بالاتر) فقط استفاده از دستگاه ویدئو پروژکتور است.

اما ویدئو پروژکتور ها برای کارکرد با این فشار، ساخته نشده اند. در مدل های LED که گرمای خیلی کمی تولید می کنند ، نهایت توصیه استفاده مداوم 9 ساعت است. اما خوشبختانه ویدئو پروژکتور هایی با این قابلیت ویژه (کارکرد پشت سرهم و24 ساعته و 7 روز هفته بدون خاموشی) هم تولید شده اند.

این ویدئو پروژکتور ها در 3 گروه تولید می شوند: مدل های با لامپ ، مدل های لیزری/هیبریدی و مدل های لیزری.

تصویر ویدئو پروژکتور اپسون

مدل های لیزری :

ویدئو پروژکتور های لیزری جدید ترین فناوری در تولید ویدئو پروژکتور می باشد. 

مدل های لامپ دار:

قیمت این مدل ها بسیار گران تر است، نیاز به چندین بار سرویس سالیانه دارند و همچنین نیاز به تعویض فیلتر دارند. البته می توانند روشنایی بیشتری داشته باشند که تا 20 هزار لومنز هم تولید شده اند. یکی از نمونه های این ویدئو پروژکتور ها Panasonic PT-DZ21KU است که 20 هزار لومنز روشنایی دارد و قیمت بدنه آن (بدون لنز) بیش از 200 میلیون تومان است. 

مدل های بدون لامپ (فناوری هیبرید لیزر/ LED):



این مدل ها تا روشنایی 4 هزار لومنز تولید می شوند. اما قیمت بسیار پایین تر دارند، نیاز کمتر به سرویس دارند و نیاز به تعویض فیلتر ندارند.
این میزان روشنایی، برای نمایش متن و اطلاعات در اندازه ی حدودا 200 اینچ با نور معمولی، کافی خواهد بود.

روشنایی بالاتر، برای تولید تصاویر بزرگ تر است. مدل های بدون لامپ قیمت پایین تر هم دارند، نیاز به تعویض فیلتر گرد و غبار ندارند و نیاز کمتری به سرویس دارند. دو شرکت کاسیو و پاناسونیک، تولید کننده های اصلی این دستگاه ها هستند. مدل های پاناسونیک بخاطر داشتن امکاناتی مثل جابجایی لنز ،نمایش 3 بعدی و قابلیت استفاده از 2ویدئو پروژکتور در کنار هم برای داشتن تصویر بسیار عریض (edge blending) گران تر هستند و مدل های کاسیو قیمت های بهتر دارد. کاسیو از حدود 5 میلیون و پاناسونیک از حدود 12 میلیون به بالا هستند.

 پرده نمایش ها، نقش بسیار مهمی در کیفیت تصویر نهایی ویدئو پروژکتور ها دارند، طوری که متخصصین می گویند نیمی از تصویر نهایی مربوط به ویدئو پروژکتور و نیمی مربوط به پرده نمایش است. مسلما به دلیل اندازه بزرگ تصویر، کیفیت پرده بسیار مهم خواهد بود. در اندازه های بزرگ (حدود 200 اینچ) استفاده از پرده های نمایش که توسط تولید کننده های تخصصی و مطرح تولید می شوند و کیفیت بسیار بالایی دارند.  

توصیه شرکت تولید کننده برای استفاده مداوم 24 ساعته و 7 روز هفته این است که حداقل یک بار در هر 24 ساعت، دستگاه خاموش و مجددا روشن شود. البته برخی افراد هم خیلی محتاطانه تر اینطور توصیه می کنند که هر 24 ساعت دو ساعت خاموش شوند.  

چند توصیه برای داشتن تصویر بهتر در اندازه های بزرگ:

1- هرچقدر روشنایی محیط کمتر باشد، تصویر بهتر خواهد بود و می توان دستگاه ارزان تری هم تهیه کرد. اگر تابش نور مستقیم به پرده داشته باشیم، بر کیفیت بسیار تاثیر بدی خواهد داشت. جدا از جانمایی های درست تصویر، نور های روی پرده نمایش تا جای ممکن کم شوند که ممکن است تغییر کوچکی در زاویه تابش لامپ ها ، کافی باشد.


2- اگر امکان تغییر فونت و رنگ های تصاویر مورد نظر وجود دارد، تغییراتی در تصویر رخ دهد تا کنتراست بالاتر و فونت های درشت تر داشته باشد تا از فاصله های دورتری هم قابل دید باشند.

 مطالب پیشنهادی

 معرفی انواع ویدئو پروژکتور ها

 مقایسه و معرفی پنج ویدئو پروژکتور لیزری

 مقایسه ویدئو پروژکتور های لیزری با ویدئو پروژکتور های لامپی

 راهنمای خرید ویدئو پروژکتور جیبی و قابل حمل

اگر هر سوالی دارید، در قسمت نظرات هر کدام از مطالب از ما بپرسید. مشتاقانه منتظر سوال های شما هستیم. 

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
نظر شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x