مقایسه لامپ ویدئو پروژکتورها: LED در برابر لامپ UHP

 بحث‌های بسیاری در مورد مزایا و معایب ویدئو پروژکتورهای با منبع نوری led در برابر ویدئو پروژکتورهای عادی (ویدئو پروژکتورهای با منبع نوری لامپ UHP) هست.

این مقاله به‌طور خلاصه این ۲ منبع نوری را مقایسه می‌کند.

لامپ UHP در ویدئو پروژکتور ها

منبع نوری بیشتر ویدئو پروژکتور ها، لامپ UHP است.

UHP مخفف Ultra High Performance است که به معنی عملکرد بسیار بالا می باشد.

جالب است بدانید که عده‌ای تمایل دارند UHP را مخفف Ultra High Pressure بدانند که به معنی بسیارتحت‌فشار است تا به‌شوخی بگویند که این لامپ‌ها بسیارتحت‌فشار هستند و حتی تمایل به منفجرشدن دارند! 🙂

این منبع نوری در فشار و دمای بسیارزیاد کار می کند (معمولاً تا ۹۵۰ درجه سانتیگراد)، همان دمای خروجی اگزوز موتور ماشین‌تان.

مقایسه‌ی لامپ‌های UHP و LED در ویدئو پروژکتور ها

ویژگیلامپ‌های UHPLED
روشناییبیش‌ترکم‌تر
قیمتارزان‌‌ترگران‌تر
عمرکم‌تربیش‌تر
تغییر و کم‌رنگ‌‌شدن تصویر به‌مرور زمانبیش‌ترکم‌تر
مقاومتکم‌تربیش‌تر
اندازهبزرگ‌ترکوچک‌تر
گرمای تولیدیبیش‌ترکم‌تر

نکات جدول:

  • لامپ UHP می‌تواند روشنایی زیادی برای ویدئو پروژکتور تأمین کند. یک لامپ UHP که ۱۵۰ وات باشد، ۱۰ برابر روشن‌تر از لامپ معمولی یک ماشین است.
  • اگر ویدئو پروژکتور با لامپ UHP را بدون احتیاط کافی جابجا کنید، امکان دارد لامپش خراب شود.
  • لامپ‌های UHP چون گرم می‌شوند، به سیستم‌های خنک‌کنندگی پیشرفته‌ای نیاز دارند و نمی‌توان آن‌ها را کوچک ساخت. برای همین، ویدئو پروژکتور های جیبی و کوچک را با LED می‌سازند.
  • چون روشنایی بالا، یک ویژگی بسیارمهم برای ویدئو پروژکتور ها است و LEDها نمی‌توانند روشنایی بالایی داشته باشند، لامپ‌های UHP هنوز به عنوان یک منبع نوری برای ویدئو پروژکتور ها خواهند ماند. 

منبع نوری LED

برخلاف LED ها که خروجی رنگ بسیار ثابت و برجسته ای دارند،

Led که مخفف The light-emitting-diode است، یک نیمه‌هادی است که وقتی انرژی به آن اعمال می‌شود، نور می‌دهد. چون نیمه‌رسانا است، می‌تواند بسیارکوچک باشد و در عین حال نور زیادی تولید کند.

در واقع برای ویدئو پروژکتورهای led نیاز نیست نگران تعویض لامپ باشید.

مقایسه نسبت عمر لامپ به روشنایی لامپ های LED و UHD

ویدئو پروژکتورهای LED، مزیت‌های مهمی در بحث کیفیت و ثبات رنگ دارند. ویدئو پروژکتور های LED قادر هستند در مقایسه با ویدئو پروژکتورهای UHP، تصاویری جذاب و غنی از رنگ تولید کنند. همچنین led ها ذاتا به‌شدت در طول عمرشان باثبات هستند و نیاز ندارید که مثل ویدئو پروژکتورهای UHP مرتبا آنها را تنظیم و سرویس  کنید.

مقایسه طیف رنگ در لامپ های LED و UHP

 

همچنین چون LED ها کوچک هستند و در دمای بسیار پایین‌تر کار می کنند (کمتر از ۹۰ درجه به نسبت ۹۵۰ درجه سانتیگراد لامپ های UHP) ویدئو پروژکتورهای LED می‌توانند به نحوی طراحی شوند تا بسیار کوچک، سبک و قابل حمل باشند.

اگرچه LED ها نورشان به سرعت در حال افزایش است ،اما هنوز نمی‌توانند روشنایی در حد لامپ UHP را تولید کنند. ویدئو پروژکتورهای LED نوری بین ۵۰ تا ۱۰۰۰ انسی‌لومنز تولید می‌کنند. با این نور، نیاز هست محیط را تاریک کنید تا تصویری واضح و جذاب داشته باشید.

بنابراین اگرچه مزیت های ویدئو پروژکتورهای LED فراوان هستند، کاربرانی که روشنایی در حد استفاده در نور شدید آفتاب را دارند، نیاز خواهند داشت هنوز و حداقل تا چند سال آینده، از ویدئو پروژکتورهایUHP استفاده کنند.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
نظر شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x