راهنمای نصب ویدئو پروژکتور

1- چه اندازه تصویری می خواهید؟

برای محاسبه اندازه ی تصویر مناسب، فاصله ی شما از جایی که می نشینید تا تصویر، تعیین کننده است. چون هر چقدر دور تر باشید، تصویر کوچکتر بنظر می آید.

توجه به چند اصل کلی :

– اندازه ی تصویر که می خواهید داشته باشید (هرچه تصویر بزرگ تری بخواهید ، روشنایی بیشتر لازم دارید)

– روشنایی محیط (هرچه نور محیط بیشتر باشد، ویدئو پروژکتور هم باید نور بیشتری داشته باشد تا بتواند تصویر مطلوبی به شما نمایش دهد.

برای محاسبه اندازه تصویر مناسب، روش ساده ای داریم که در مقاله «بهترین اندازه تصویر با ویدئو پروژکتور» به طور کامل توضیح داده ایم. 

2- فاصله نصب را مشخص کنید  

قبل از پرداختن به این بخش باید به دو سوال پاسخ دهید:

قصد دارید چگونه پروژکتور را نصب کرده و یا قرار دهید؟

آیا امکان نصب سقفی در محل وجود دارد؟

در مرحله بعد به مراحل زیر توجه کنید:

ویدئو پروژکتور را روشن کرده و تست کنید.
 از طریق نسبت پرتاب ویدئو پروژکتور، محاسبه خود را انجام دهید 
جهت تنظیمات بیشتر از لنز و زوم ویدئو پروژکتور استفاده کنید.

فاصله برد (پرتاب) که به انگلیسی (Throw Distance) نامیده می شود، به حد فاصل سر لنز پروژکتور تا صفحه نمایش اطلاق می شود.
این فاصله تعیین کننده محل قرار گرفتن پروژکتور با توجه به صفحه نمایش در اتاق یا کلاس است. برای هر نوع پروژکتوری ،عرض تصویر با (W) ،فاصله پرتاب (D) و نسبت پرتاب با D/W شناخته می شود:

H: Screen Size: ابعاد صفحه نمایش
W: Screen height: ارتفاع یا طول صفحه نمایش
D: Distance from projector lens to screen: فاصله لنز پروژکتور تا صفحه نمایش

با آگاهی از نسبت برد پروژکتور، شما می توانید مقدار فاصله ای که پروژکتور می بایست از صفحه نمایش قرار بگیرد را محاسبه نمایید.
اگر فاصله و اندازه صفحه نمایشی، که می خواهید پروژکتور را در آن اتاق قرار بدهید، می دانید،در نتیجه می توانید نسبت پرتاب پروژکتور را محاسبه کنید.

3- پایه ویدئو پروژکتور را نصب کنید

4- کابل ها و سایر اتصالات ویدئو پروژکتور را وصل نمایید

دستگاه های نمایش دهنده پورت های ورودی متنوع دارند و پس از اتصال کابل، می بایست آن پورت را به دستگاه نمایش دهنده معرفی کنید. ممکن است دستگاه نمایش دهنده بصورت خودکار آن پورت را شناسایی کند و سیگنال ورودی را پخش کند. اما در بیشتر موارد می بایست آن پورتی که کابل به آن متصل شده است را به دستگاه نمایش دهنده معرفی کنید. مثلا اگر کابل را به پورت HDMI تلویزیون وصل کرده اید، پورت ورودی را HDMI انتخاب کنید. ممکن است دستگاه نمایش دهنده تان چند hdmi داشته باشد. مطمئن شوید اگر مثلا کابل را به ورودی hdmi شماره 2 وصل کرده اید، همان را انتخاب کنید.

چند نکته مهم:

اگر هر دو دستگاه (لپ تاپ و تلویزیون یا ویدئو پروژکتور) پورت HDMI دارند، بهترین روش اتصال، همان کابل HDMI است و از این مرحله بگذرید.

در ویدئو پروژکتور ها، اگر پورت HDMI ندارید، حتما VGA دارید و از پورت VGA استفاده کنید.

5- تنظیمات پروژکتور را انجام دهید

 بعد از اتصال لپ تاپ و رایانه به ویدئو پروژکتور یا تلویزیون در بیشتر موارد بدون هیچ اقدامی، تصویر را بر روی آن نمایشگر دوم دارید. در این حالت، لپ تاپ یا رایانه بصورت خودکار متوجه اتصال شده و تنظیمات نرم افزاری را درست انجام داده است.

اما اگر تصویر ندارید، روش تنظیمات را بصورت ساده و کامل اینجا آورده ایم.

تنظیمات کیستون یا اصلاح زاویه تصویر:

تصویری که با ویدئو پروژکتور می بینید، باید مستطیل شکل باشد. در هر اندازه و با هر نسبت تصویری. اما گاهی تصویر مستطیل شکل نیست و تغییر شکل داده شده است، مثلا ذوزنقه ای شده است. این اثر، اثر کیستون (keystone effect) یا اثر ذوزنقه ای (trapezoid effect) نامیده می شود. در راهنمای «اثر کیستون یا ذوزنقه شدن تصویر ویدئو پروژکتور» به طور کامل به این موضوع پرداخته ایم.

تنظیمات چرخاندن یا برعکس کردن تصویر 

وقتی ویدئو پروژکتوری به صورت سقفی (Ceiling) نصب می شود، دستگاه به حالت برعکس نصب شده و به همین دلیل تصویر نیز برعکس نمایش داده می شود. حالت پیش فرض و کارخانه ای ویدئو پروژکتور Front Desktop یا Standard است. 

برای بر عکس کردن یا چرخاندن تصویر ویدئو پروژکتور ها می تونید این مراحل را انجام دهید: اطلاعات بیشتر در «راهنمای برعکس کردن تصویر ویدئو پروژکتور»

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
نظر شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x