پایین پروژکتور

لیست قیمت ویدئو پروژکتور

مرتب‌شده بر اساس ارزان‌‌ترین به گران‌ترین

[product_table id=”24442″]

ویدئو پروژکتور دستگاهی مشابه تلویزیون می باشد.

یعنی دستگاهی که تصاویر را نمایش می دهد.

همان دستگاهی است که در سینماها استفاده می شود.

ممکن است در مدرسه، دانشگاه، شرکت ها هم دیده باشید که برای آموزش از آن استفاده می شود.

اما روش تصویر سازی آن متفاوت است. ویدئو پروژکتور ها نور را به سطحی می تابانند و بیننده نوری که از آن سطح بازتاب می شود را مشاهده خواهد کرد.

به آن سطح هم پرده نمایش ویدئو پروژکتور می گویند.

وقتی وارد سالن می شوید و هنوز تصویر نیامده است، در واقع ویدئو پروژکتور خاموش است و پرده نمایش هم یک سطح سفید عادی مشابه پرده است.

وقتی ویدئو پروژکتور روشن می شود، تصویر بر روی پرده نمایش نمایان می شود.

این دستگاه با نام های مختلفی نامیده می شود که ویدئو پروژکتور بیشتر استفاده می شود.

نام های دیگر عبارتند از:

پروژکتور، ویدیو پروژکتور، دیتا پروژکتور، پرژکتر، ویدئو پرژکتر، پراجکتور، ویدئو پراجکتور ، پروجکتور، ویدئو پروجکتور، پروجکشن، ویدئو پروجکشن، پروژکشن، ویدیو پروژکشن، دیتاشو، پروژکتر، ویدئو پروژکتر و سینما پروژکتور

بیشتر ویدئو پروژکتور ها فقط تصویر را نمایش می دهند و امکانات خاصی ندارند. معمولا لپ تاپی داریم و آن را با کابل تصویر به ویدئو پروژکتور وصل می کنیم. ویدئو پروژکتور همان تصویر لپ تاپ را در اندازه بزرگ نمایش می دهد. 

البته ویدئو پروژکتور هایی هستند که خودشان هم پخش کننده دارند و کمتر نیاز به وسیله جانبی دارند. مثلا:

  • پورت USB دارند و می توانند فیلم و عکس را از روی فلش پخش کنند
  •  امکان بی سیم دارند و می توانند از روی گوشی موبایل، تبلت یا لپ تاپ بدون نیاز به کابل، تصویر را دریافت کنند و پخش کنند.
  • خودشان سیستم عامل داخلی دارند. شبیه تلویزیون های هوشمند.
  • خودشان گیرنده دیجیتال داخلی دارند و می توانند با اتصال آنتن، تلویزیون پخش کنند.

از امکانات دیگری که برخی ویدئو پروژکتور ها دارند می توان به وایرلس یا بی سیم و بلوتوث اشاره کرد. ولی باید مراقب بود که ویدئو پروژکتور را بر اساس این امکانات انتخاب نکرد. چون این موارد را می توان بعدا با دستگاه هایی مثل آندروید باکس اضافه کرد و ابتدا باید به کیفیت تصویر و ویژگی های اصلی مثل روشنایی و رزولوشن توجه کرد. اگر کیفیت تصویر خوب نباشد، داشتن امکانات جانبی کاربرد چندانی ندارند. 

خصوصا برندهای متفرقه که کیفیت تصویر پایینی دارند، روی این امکانات مانور می دهند که باید بیشتر مراقب بود.

دو ویژگی اصلی که در ویدئو پروژکتور مهم است روشنایی و رزولوشن می باشد. 

رزولوشن که معیار کاملا دقیق و مشخصی دارد و همه شرکت ها از روش یکسانی استفاده می کنند. بنابراین می توان به سادگی رزولوشن ها را با هم مقایسه کرد.

اما روشنایی این‌ طور نیست. شرکت ها به روش های مختلف روشنایی را محاسبه می کنند. در بهترین شرایط هم روشنایی واقعی حدود ۲۰٪ کمتر از اعداد عنوان شده می باشد. معیار مرسوم روشنایی ویدئو پروژکتور، روشنایی تصویر می باشد که با واحد انسی لومنز بیان می شود. برخی شرکت ها روشنایی منبع نوری را به عنوان روشنایی اصلی عنوان می کنند که با روشنایی تصویر بسیار تفاوت دارد. مثلا یک مدل ویدئو پروژکتور لیزری شیائومی که روشنایی را ۵۰۰۰ اعلام کرده است و روشنایی تصویر آن حدود ۱۵۰۰ انسی لومنز می باشد. یا در ویدئو پروژکتور های جیبی زیاد پیش می آید که واحد led lumens را بیان می کنند که این واحد هم به راحتی ۲ برابر روشنایی تصویر واقعی بالاتر است. مثلا یک ویدئو پروژکتور جیبی ویوسونیک که روشنایی را 1200 اعلام کرده اما با واحد led lumens که روشنایی تصویر بر اساس معیارهای مرسوم حدود ۵۰۰ انسی لومنز می باشد. این باعث می شود نتوان به راحتی روشنایی چند دستگاه را با هم مقایسه کرد.

بدتر آن که این اختلاف ها در برند های اصلی است. در برند های متفرقه که گاهی روشنایی اصلی فقط ۵٪ روشنایی عنوان شده می باشد و حتی رزولوشن را هم نادرست اعلام می کنند. بنابراین مقایسه دو ویدئو پروژکتور بر اساس مشخصات که یکی اصلی و یکی متفرقه باشد، غیرممکن و نادرست می باشد و باعث انتخاب اشتباه خواهد بود.

ویدئو پروژکتور ها انواع مختلفی دارند که برای کارهای مختلف استفاده می شود. ویدئو پروژکتور های خانگی که در خانه استفاده می شوند که یا بجای تلویزیون استفاده شوند یا در کنار تلویزیون. ویدئو پروژکتور های جیبی که بسیار کوچک هستند و معمولا باطری دارند و می توانند همه جا برده شوند، ویدئو پروژکتور های آموزشی و اداری که در مدرسه و دانشگاه و … استفاده می شوند. ویدئو پروژکتور های صنعتی که برای نمایش بسیار بزرگ مثلا در حد نمایشگاه ها کاربرد دارند. 

البته خیلی از ویدئو پروژکتور ها می توانند در چند گروه هم قرار بگیرند. مثلا بیشتر ویدئو پروژکتور های جیبی، کاربرد خانگی دارند و همچنین بیشتر ویدئو پروژکتور های خانگی را می توان در محیط های آموزشی هم استفاده کرد.

تولید کنندگان ویدئو پروژکتور را می توان به ۲ گروه تقسیم بندی کرد: تولید کنندگان اصلی و متفرقه

تولید کننده های اصلی، برند های مشخص و معروف مثل سونی، اپسون، اپتما، شیائومی و … هستند. تولید کننده های متفرقه هم نام های نامشخصی هستند. ما در لومنز مدل های متفرقه را کار نمی کنیم. مهم ترین مشکل این دستگاه ها، ارائه اطلاعات نادرست از مشخصات دستگاه و کیفیت پایین تصویر آن هاست. 

البته کیفیت و قیمت دو عامل مرتبط هستند و در برخی موارد، ارزان باشند و کیفیت قابل قبول داشته باشند مشکلی نیست. اما زمانی می توان کیفیت را مقایسه کرد که با یک دستگاه هم قیمت در برند اصلی مقایسه شوند. در این زمینه مطلب کاملی به عنوان ویدئو پروژکتور بدون برند را نخرید را می توانید مطالعه بفرمایید.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
نظر شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x